Dessa allmänna försäljningsvillkor (CGV) gäller för försäljning av varje Produkt som tillhandahålls av:

Bolaget Ecom Vibe (Japan Butiken) via sin webbplats https://japanbutiken.se vars säte är 66 avenue des Champs Elysées 75008 PARIS.

Förenklat aktiebolag (SAS) med aktiekapital om 1 000 €, registrerat i Paris handels- och bolagsregister (RCS) under nummer 883 427 767 00016.

EU-momsnummer: FR37883427767.

Vår e-postadress är contact@japanbutiken.se.

Webbhotellet för webbplatsen är TUCOWS INC, beläget på 96 Mowat Avenue, Toronto, Ontario, M6K 3M1, Kanada, med kontaktuppgifter Tucows.com - Telefon: +33 (0)9 48 23 87 99

Härefter kallat ”Bolaget” eller ”Säljaren”,

gentemot kunder som är konsumenter, dvs. varje fysisk person som agerar för ändamål utanför sin kommersiella, industriella, hantverksmässiga, fria eller jordbruksverksamhet, nedan kallad ”Kunden”.

  1. Varje Beställning av Produkter innebär Kundens ovillkorliga godkännande och fullständiga anslutning till dessa allmänna villkor, vilka har företräde framför alla andra dokument: kataloger, annonser, handböcker, såvida inget uttryckligt undantagsavtal träffats i förväg med Bolaget.
  2. Bolaget erbjuder till försäljning kläder, accessoarer, inredning och diverse artiklar för hemmet.
  3. Bolaget säljer inte Produkter till minderåriga. Om Kunden är under arton (18) år får Webbplatsen endast användas under överinseende av en förälder eller vårdnadshavare.
  4. Bilderna på Webbplatsen är ej avtalsbindande och kan avvika från de fotograferade modellerna. Dessa variationer beror på inställningar i olika skärmar och kameror, produktbelysning, fotovinkel osv.
  5. Bolaget förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor. I så fall gäller de villkor som är i kraft på den dag då Kunden lägger sin Beställning.

Artikel -2- Kundkontakt

  1. Bolagets kund- och eftermarknadsservice nås endast via e-post på contact@japanbutiken.se. Kunden ska i e-posten ange förnamn, efternamn, ärendets ämne och Beställningsnummer.
  2. För professionella förfrågningar (partnerskap, media, avtalsförslag) nås Bolaget endast via e-post på contact@japanbutiken.se.

Artikel -3- Definitioner

”Kund” avser varje konsumentkund som har gjort en Beställning.

”Allmänna försäljningsvillkor” avser detta försäljningsavtal.

”Beställning” avser varje order som lagts på Webbplatsen contact@japanbutiken.se och som gäller Produkterna.

”Kundvagn” avser de Produkter som valts ut.

”Produkter” avser de varor som erbjuds till försäljning på Webbplatsen. Varje produktsida anger pris, möjlighet att kontakta kundtjänst, produktens tekniska specifikation, lagerstatus och i förekommande fall andra konsumenters omdömen.

”Bolaget” avser bolaget Ecom Vibe SAS.

”Webbplatsen” avser webbplatsen contact@japanbutiken.se, som är Bolagets exklusiva egendom.

”Erbjudandets geografiska område” avser de länder till vilka Bolaget erbjuder Produkter till försäljning och levererar Beställningar, nämligen Europa, franska utomeuropeiska territorier (DOM-TOM) och Nordamerika.

Artikel -4- Beställning

  1. Kunden lägger Beställningen på Webbplatsen: Kunden registrerar och validerar Beställningen på Webbplatsen.
  2. För att lägga en Beställning väljer Kunden fritt en eller flera Produkter i Webbplatsens katalog genom att klicka på ”lägg i Kundvagn”. På sidan ”Kundvagn” kan Kunden kontrollera Beställningens detaljer och rätta eventuella fel innan bekräftelse.
  3. På sidan ”Information” ska Kunden ange sina kontaktuppgifter. Kunden kan välja e-postavisering om Beställningen genom att markera relevant ruta.
  4. På sidan ”Leverans” ska Kunden välja det fraktalternativ som erbjuds.
  5. På sidan ”Bekräftelse” ska Kunden ange sina betalningsuppgifter samt faktureringsadress. Kunden kan även ange en kampanjkod om sådan finns.
  6. En fullständig sammanställning av Beställningen visas. Kunden kan ändra alla delar innan slutförande. Kunden ansvarar för eventuella fel avseende Beställningen, Produkterna och kontaktuppgifterna.
  7. Försäljningen är giltigt genomförd när Kunden har bekräftat Beställningen genom att klicka på knappen ”Slutför min beställning”, accepterat de allmänna villkoren och betalat enligt valt betalningssätt, med förbehåll för ångerrätten.

Datumet för Beställningens validering motsvarar datumet då full betalning av totalbeloppet inkl. moms har mottagits och konstaterats.

Artikel -5- Tillgänglighet

Erbjudanden om Produkter gäller så länge de visas på Webbplatsen, i mån av lager, med undantag för kampanjer som uttryckligen anges på contact@japanbutiken.se. Om en Produkt är slut i lager efter att Beställningen lagts informerar Bolaget Kunden via e-post. Beställningen annulleras då automatiskt och Bolaget återbetalar samtliga belopp som redan betalats, senast inom trettio (30) dagar från betalningen.

Artikel -6- Ångerrätt

Vid distansköp har Kunden en frist på trettio (60) hela dagar från dagen efter det att varan mottagits eller erbjudandet accepterats, utan att behöva ange skäl eller betala avgifter. Utövandet av denna rätt avslutar detta avtal.

Om fristen om trettio (60) dagar löper ut på en lördag, söndag eller helgdag förlängs den till nästa arbetsdag. Kunden ska meddela Bolaget om sitt beslut genom att kontakta kundtjänst på contact@japanbutiken.se.

Därefter har Kunden ytterligare fjorton (14) dagar från meddelandet om ånger för att returnera varan till Bolaget på adressen angiven i Artikel 1. Produkten får inte skickas till tillverkaren.

För detta kan Kunden välja valfri transportör, och säkerställa korrekt hantering och transport. Skyddsemballage bekostas av Kunden. Bolaget rekommenderar att returnera varan som rekommenderad eller spårad försändelse.

Returfrakt för Beställningar gjorda från utlandet samt alla transportrelaterade risker bekostas av Kunden. Returer för Beställningar gjorda i Frankrike är däremot gratis.

Kunden ansvarar för värdeminskning av Produkten som beror på hantering utöver vad som är nödvändigt för att fastställa Produktens art, egenskaper och funktion, förutsatt att Bolaget informerat Kunden om ångerrätten.

Endast Produkter i nyskick och i originalförpackning accepteras. Vid värdeminskning accepteras ingen retur.

Produkter som öppnats av Kunden efter leverans kan inte returneras.

    Artikel -7- Återbetalning och avgifter

    När ångerrätten utövas har Kunden rätt till återbetalning av hela det betalda beloppet.

    Ett e-postmeddelande skickas till Kunden för att bekräfta att den returnerade varan mottagits och inspekterats av Bolaget. Bolaget informerar därefter om beslut om godkännande eller avslag av återbetalningen.

    Återbetalning sker inom fjorton (14) dagar från den dag Bolaget informerats om Kundens beslut att ångra köpet.

    Bolaget genomför återbetalningen med samma betalningsmedel som användes vid det ursprungliga köpet. Under inga omständigheter kan Bolaget återbetala via ett annat betalningsmedel.

    Utövandet av ångerrätten inom lagstadgad tid avslutar parternas skyldigheter att fullgöra detta avtal samt eventuella tilläggsavtal, utan kostnad för Kunden utöver returfrakten.

    Vid försening av återbetalning ska Kunden först kontakta kortutgivaren, därefter banken och slutligen Bolaget på följande e-postadress: contact@japanbutiken.se.

      Artikel -8- Pris

      1. Det totala priset för Beställningen inkluderar Produktens pris inkl. moms samt eventuell fraktkostnad. Alla Beställningar betalas i euro (€).
      2. Produkter faktureras enligt de priser som gäller på Webbplatsen på dagen för accepterad Beställning. Rabattkoder samt kampanjer och reor kan inte kombineras med varandra.
      3. Priser och taxor kan när som helst justeras av Bolaget.

      Artikel -9- Betalning

      Genom att lägga en Beställning intygar Kunden att ha tillräckliga finansiella garantier för att betala och att betalning sker på förfallodagen i enlighet med lagstiftningen.

      Betalning av fakturor sker kontant och vid validering av Beställningen enligt det betalningsmedel som Kunden fritt har valt.

      Betalning av Beställningen kan ske via:

      • Bankkort (Carte Bleue, Visa, Mastercard eller American Express): Alla kreditkortsnummer krypteras med 256 bitars kryptering när Beställningen görs. De dekrypteras endast på betalningsprocessorns server. Dessa uppgifter finns inte i klartext på någon webbplats och är därför inte tillgängliga för Bolaget eller tredje part.
      • PayPal
      • Presentkort

      Vid kortbetalning debiteras kortet först när Beställningen valideras. Betalning sker kontant.

      Bankcheckar accepteras inte.

      Uppgifter som rör köptransaktionen sparas så länge som krävs för att slutföra Beställningen. När Beställningen slutförts raderas transaktionsuppgifterna.

        Artikel -10- Äganderättsövergång och risker

        1. Kunden förvärvar äganderätten till beställda Produkter i takt med betalningen. Underlåtenhet att betala, oavsett orsak, ger Bolaget rätt att rättsligt begära att försäljningsavtalet hävs och att Produkterna återlämnas.
        2. Leverans avser överföring till Kunden av den fysiska besittningen eller kontrollen av varan. All risk för förlust eller skada övergår till Kunden när denne eller en tredje part som Kunden utsett, annan än den transportör som föreslagits av Bolaget, fysiskt tar emot Produkterna.
        3. När Kunden anlitar en annan transportör än den som föreslagits av Bolaget övergår risken för förlust eller skada till Kunden när Produkten lämnas till transportören.

        Artikel -11- Leveranstider

        1. Leveranstiden är perioden mellan Beställningsbekräftelsen och överföringen av Produktens fysiska besittning till Kunden, exklusive installation eller uppackning.

        Leverans sker inom den tidsfrist som anges vid Beställningen, utom vid force majeure. Om inget datum anges levererar Bolaget Produkten senast trettio (30) dagar efter avtalets ingående.

        1. Om leverans inte sker inom den angivna tiden kan Kunden, efter påminnelse till Bolaget, häva avtalet eller annullera köpet genom rekommenderat brev eller annat varaktigt medium.

        Avtalet anses hävt när Bolaget mottagit det rekommenderade brevet med information om hävningen, såvida leverans inte skett dessförinnan.

        Artikel -12- Leveranssätt

        1. Leverans sker till den adress som Kunden angivit vid Beställningen. Bolaget kan kontakta Kunden för att verifiera uppgifterna. Varor skickas från vårt lager i Frankrike, Talant (21240).
        2. Om leverans inte kan ske på grund av ett inmatningsfel från Kundens sida debiteras omleverans. I sådant fall ansvarar inte Bolaget för förlängd leveranstid.
        3. Leverans sker via transportör och utlämning enligt transportörens egna villkor.
        4. Leveranstillfället anses vara när Produkterna fysiskt överlämnas till Kunden av transportören. Det leveranskvitto som lämnas av transportören, daterat och undertecknat av Kunden, utgör bevis på transport och utlämning.

        Det åligger Kunden att i transportörens närvaro kontrollera Produktens skick vid mottagandet och vid skada eller brist notera förbehåll på följesedeln, och eventuellt vägra mottagandet samt underrätta Bolaget.

        Artikel -13- Ej uthämtat paket i utlämningsställe

        Om ett paket skickat via Mondial Relay inte hämtas ut av Kunden inom föreskriven tid returneras paketet till Bolaget. Kunden informeras då via e-post.

        Retur- och omleveranskostnader debiteras Kunden om paketet inte hämtas ut. Dessa kostnader måste betalas innan Bolaget kan skicka paketet på nytt.

        Om Kunden inte vill att paketet skickas på nytt återbetalas endast produktens pris. De ursprungliga fraktkostnaderna återbetalas inte.

        Artikel -14- Ansvar och lagstadgade garantier

        1. Bolaget ansvarar gentemot Kunden för korrekt fullgörelse av skyldigheterna enligt distansavtalet, oavsett om dessa utförs av Bolaget självt eller av andra tjänsteleverantörer, särskilt transportörer, utan att det påverkar Bolagets regressrätt mot dessa.
        2. Bolaget kan dock helt eller delvis fritas från ansvar om det visas att felaktig eller utebliven fullgörelse beror på Kunden, en oförutsebar och oöverstiglig tredje man i avtalet, eller på force majeure.
        3. När Produkten uppvisar antingen bristande överensstämmelse eller ett dolt fel kan den europeiska Kunden välja mellan den lagstadgade överensstämmelsegarantin (a), enligt artiklarna L 217-4 till L 217-14 i franska konsumentbalken, och garantin mot dolda fel (b), enligt artiklarna 1641 och följande i civillagen.
        1. a) Lagstadgad överensstämmelsegaranti (EU)

        Bolaget säljer produkter i Europa och Nordamerika och ansvarar därför för brister i överensstämmelse som förelåg före köpet enligt artikel L. 217-4 ff. i franska konsumentbalken.

        Denna garanti täcker inte skador, brott eller funktionsfel som beror på att försiktighetsåtgärder vid användning inte följts.

        Fel och försämringar som beror på onormala lagrings- och/eller förvaringsförhållanden hos Kunden berättigar inte till garanti.

        Vid åberopande av överensstämmelsegarantin:

        - Kunden har två (2) år från leverans för att agera;

        - Kunden kan välja mellan reparation eller utbyte, med förbehåll för kostnadsreglerna i artikel L. 217-9 i konsumentbalken;

        - Kunden är befriad från bevisbörda avseende bristande överensstämmelse under tjugofyra (24) månader efter leverans.

        1. b) Garanti mot dolda fel

        Bolaget ansvarar för dolda fel i den sålda varan – fel som gör den olämplig för avsett bruk eller som i så hög grad minskar nyttan att Kunden inte skulle ha köpt den eller betalat ett lägre pris – enligt artiklarna 1641 och följande i civillagen.

        Garantin täcker inte skador, brott eller funktionsfel som beror på att försiktighetsåtgärder inte följts.

        Fel och försämringar som beror på onormala lagrings- och/eller förvaringsförhållanden hos Kunden berättigar inte till garanti.

        Vid åberopande av garantin mot dolda fel:

        - Kunden har två (2) år från upptäckten av felet för att agera.

        - Kunden kan välja mellan hävning av köpet (återbetalning och retur av Produkt/er) eller prisavdrag i enlighet med artikel 1642-1 i civillagen.

        - Kunden måste visa att ett dolt fel föreligger.

        Om varan är defekt eller skadad vid mottagandet kan Kunden välja mellan kostnadsfritt utbyte eller full återbetalning av köpeskillingen.

        För att få full återbetalning eller utbyte ska Kunden skicka sin begäran till contact@japanbutiken.se och bifoga ett eller flera fotografier som styrker felet.

        Leverans tiden för utbytesvara kan variera beroende på Kundens adress.

        Varor på rea eller kampanj återbetalas till det pris som betalades vid Beställningen. Belopp som drogs av genom kampanjkod och/eller prisreduktion återbetalas inte.

        Artikel -15- Force majeure

        1. Enligt artikel 1218 i civillagen avses med force majeure eller oförutsedda händelser sådana händelser utanför parternas kontroll som de rimligen inte kunnat förutse eller undvika, och som gör det omöjligt att fullgöra förpliktelserna.
        2. Förekomsten av force majeure medför automatiskt att Beställningens fullgörande suspenderas.
        3. Om force majeure kvarstår längre än nittio (90) kalenderdagar kan vardera parten säga upp köpeavtalet genom rekommenderat brev med mottagningsbevis.

        Uppsägningen gäller från den dag brevet först lämnades ut. I detta fall kan ingen part kräva skadestånd, såvida inte parterna kommit överens om annat.

        Artikel -16- Immateriella rättigheter

        1. Alla texter, kommentarer, verk, illustrationer och bilder, visuella eller ljud, som återges på Webbplatsen skyddas av upphovsrätt, varumärkesrätt, bildrätt och patenträtt. Ingen får reproducera, utnyttja, vidarebefordra eller använda någon del av Webbplatsen, ens delvis, i något syfte utan Bolagets uttryckliga skriftliga tillstånd. Alla länkar, även hyperlänkar, är strikt förbjudna utan skriftligt förhandsgodkännande från Bolaget. Alla länkar, även tyst godkända, ska avlägsnas på enkel begäran av Bolaget.
        2. Endast privat bruk av Webbplatsen är tillåtet, med förbehåll för eventuella andra eller mer restriktiva bestämmelser i den franska immaterialrättslagen.
        3. All total eller partiell kopiering av Bolagets katalog är strikt förbjuden. All annan användning utgör intrång och bestraffas enligt immaterialrätten utan föregående tillstånd.

        Artikel -17- Behandling av personuppgifter

        Bolaget samlar in Kundens uppgifter: a) för att behandla och följa upp Beställningen på Webbplatsen; (och/eller) b) för att kunna kontakta dig om olika händelser relaterade till Bolaget, inklusive produktuppdateringar och kundrelation; (och/eller) c) för att samla in information som gör att vi kan förbättra Webbplatsen och våra Produkter (bl.a. via cookies).

        Insamlade uppgifter behandlas av Webbplatsens avtalade tjänsteleverantörer som ansvarar för packning och distribution av beställda Produkter samt av hosting-leverantören Shopify Inc., vars servrar är säkrade och skyddade av brandvägg.

        Insamlade uppgifter lagras av Bolaget endast så länge som motsvarar ändamålen ovan och högst fem (5) år.

        I enlighet med lag nr 2018-493 av den 20 juni 2018 om skydd av personuppgifter och EU-förordning 2016/679 (GDPR) har Kunden rätt till tillgång, ändring, rättelse, radering eller invändning på legitima grunder avseende sina uppgifter.

        Kunden kan utöva sina rättigheter via e-post till contact@japanbutiken.se

          Artikel -18- Kommentarer och andra användarförslag

          1. Om Kunden skickar idéer, förslag eller annat material, online, via e-post, post eller på annat sätt (gemensamt ”kommentarer”), på Bolagets begäran eller inte, ger Kunden Bolaget rätt att när som helst och utan begränsning redigera, kopiera, publicera, distribuera, översätta och på annat sätt använda kommentarer i alla medier.
          2. Bolaget är inte och ska inte vara skyldigt att (1) hålla kommentarer konfidentiella; (2) betala någon ersättning för kommentarer; (3) svara på kommentarer.
          3. Bolaget kan övervaka, ändra eller ta bort innehåll som enligt Bolagets eget gottfinnande är olagligt, kränkande, hotfullt, förolämpande, förtalande, pornografiskt, obscent eller straffbart, eller som gör intrång i immaterialrätt eller dessa villkor.
          4. Kunden åtar sig att inte lämna kommentarer som kränker tredje parts rättigheter, inklusive upphovsrätt, varumärken, sekretess, personlighet eller andra personliga eller äganderättsliga rättigheter. Kunden åtar sig att inte lämna olagligt, förtalande, kränkande eller obscent innehåll och att inte inkludera virus eller annan skadlig kod som kan påverka funktionen hos Webbplatsen eller relaterade webbplatser. Kunden åtar sig att inte använda falsk e-postadress, utge sig för att vara någon annan eller försöka vilseleda Bolaget och/eller tredje part om ursprunget till kommentarer.
          5. Kunden är ensamt ansvarig för sina publicerade kommentarer och deras riktighet. Bolaget tar inget ansvar och avsäger sig allt åtagande för kommentarer som publiceras av Kunden eller tredje part.

          Artikel -19- Tillämplig lag och tvistlösning

          1. Dessa allmänna villkor lyder under fransk lag.

          Webbplatsen förbehåller sig rätten att vidta straffrättsliga åtgärder mot varje försök till bedrägligt köp eller köp med spärrat, stulet eller förfalskat bankkort. I sådant fall accepteras ingen försök till vänskaplig uppgörelse.

          Att en bestämmelse i dessa villkor blir ogiltig eller inte kan göras gällande påverkar inte giltigheten av övriga bestämmelser och befriar inte Kunden från att fullgöra sina avtalsenliga skyldigheter.

          Skadeslöshet

          Du samtycker till att försvara, hålla skadeslös och ersätta Bolaget, dess närstående bolag, chefer, dotterbolag, efterträdare, rättsinnehavare, styrelseledamöter, företrädare, tjänsteleverantörer, jurister, leverantörer och anställda från alla krav eller anspråk, inklusive rimliga advokatkostnader och rättegångskostnader, som framförs av tredje man på grund av eller till följd av din användning av Webbplatsen eller våra produkter och tjänster, ditt brott mot villkoren eller ditt brott mot dina erkännanden, avtal, utfästelser, garantier och skyldigheter häri.

          1. Nationella eller gränsöverskridande tvister som kan uppstå rörande giltighet, tolkning, fullgörelse eller icke-fullgörelse, avbrott eller uppsägning av detta avtal kan hänskjutas till medling på Kundens begäran.

          https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage, en medlare godkänd av CECMC (franska kommissionen för konsumenttvister), utses som Konsumentmedlare för att underlätta lösningen av tvister mellan Bolaget och dess Kunder, under tre (3) år från och med [01/05/2019].

          1. Europeiska kommissionens webbplats beskriver medlingsprocessen och gör det möjligt för Kunder att lämna in en begäran online med nödvändiga handlingar.
          2. Tvisten kan särskilt inte prövas av Medlaren om:

          - Kunden inte kan visa att denne först försökt lösa tvisten direkt med Bolaget genom ett skriftligt klagomål,

          - begäran är uppenbart ogrundad eller trakasserande,

          - tvisten tidigare har prövats eller pågår hos annan medlare eller domstol,

          - konsumenten lämnat in sin begäran till medlaren mer än ett år efter sitt skriftliga klagomål till Bolaget,

          - tvisten faller utanför medlarens behörighet.

          1. Medlingen är gratis för Kunden. Om Kunden vid någon tidpunkt anlitar advokat, eget ombud eller expert står Kunden själv för dessa kostnader.
          2. Medlaren får inte ta emot instruktioner från parterna eller ersättas baserat på resultat.
          3. Deltagande i medling utesluter inte möjligheten till domstolsprövning. Parterna är fria att hänskjuta tvisten till domstol enligt tillämpliga rättsregler. Vid domstolstvist är behörig domstol fransk domstol.
          4. Webbplatsen förbehåller sig rätten att vidta straffrättsliga åtgärder mot varje försök till bedrägligt köp eller köp med spärrat/upphävt kort, stulen eller förfalskad check. Ingen vänskaplig uppgörelse accepteras i dessa fall.
          5. Att en bestämmelse blir ogiltig eller inte kan göras gällande påverkar inte övriga bestämmelser och befriar inte Kunden från sina avtalsenliga skyldigheter.

          Artikel -20- Identitetskontroll och transaktionssäkerhet

          För att säkerställa transaktionernas säkerhet och regelefterlevnad förbehåller sig Bolaget rätten att begära ytterligare dokument för att verifiera Kundens identitet. Detta kan omfatta, utan begränsning, en kopia av ID-handling eller köpebevis för transaktioner med presentkort.

          Bolaget försäkrar att all information som samlas in i detta syfte endast används för att verifiera transaktionens äkthet och lagras säkert i enlighet med vår integritetspolicy och gällande dataskyddsregler.

          Artikel -21- Ansvarsbegränsning

          Bolaget ansvarar inte för indirekta skador som kan uppstå till följd av köp av Produkter. Bolaget ansvarar inte för utebliven fullgörelse av Beställningen vid force majeure enligt fransk rättspraxis, särskilt vid strejk eller väderhändelser.

          Vid skador orsakade av felaktig användning av Produkterna kan Bolaget inte hållas ansvarigt.

          Artikel -22- Tillämplig lag och tvistlösning

          Dessa allmänna villkor regleras av fransk lag. Vid tvist ska en amiabel lösning eftersträvas före rättsliga åtgärder. Om ingen lösning nås hänskjuts tvisten till behörig domstol enligt den franska rättegångsbalken.

          Nationella eller gränsöverskridande tvister om giltighet, tolkning, fullgörelse eller icke-fullgörelse, avbrott eller uppsägning av detta avtal kan hänskjutas till medling på Kundens begäran. https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage, medlare godkänd av CECMC, utses som Konsumentmedlare för att underlätta lösningen av tvister mellan Bolaget och dess Kunder.

          Tvisten kan inte prövas av Medlaren om:

          • Kunden inte kan visa att denne först försökt lösa tvisten direkt med Bolaget genom skriftligt klagomål,
          • begäran är uppenbart ogrundad eller missbruk,
          • tvisten tidigare har prövats eller pågår hos annan medlare eller domstol,
          • konsumenten lämnat in sin begäran till medlaren senare än ett år efter sitt skriftliga klagomål till Bolaget,
          • tvisten faller utanför medlarens behörighet.

          Medlingen är gratis för Kunden. Om Kunden vid något skede av medlingen anlitar advokat, valfritt ombud eller expert, står Kunden ensam för dessa kostnader.